ХІМІЯ
7, 8, 9, 10
КЛАСИ
Завдання та рекомендації для опрацювання.
7 клас
Теми для опрацювання |
Завдання для опрацювання |
Корисні посилання |
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню |
§ 20, № 148, 150, 152 |
https://www.youtube.com/watch?v=KmYq5bevk9Y https://www.youtube.com/watch?v=Ys4ARLuVmp4 https://www.youtube.com/watch?v=HbFk-gtNmh8 |
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення |
§ 21, № 160, 161, 163, 164 |
https://www.youtube.com/watch?v=AKvw7TutPxk https://www.youtube.com/watch?v=xKys6ugZ_Yk |
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання) |
§ 22, № 168, 170, 171, 164 |
|
Умови виникнення та припинення горіння Маркування небезпечних речовин |
§ 23, № 176 |
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню |
§ 24, № 178, 179 Навчальні проекти 1. Проблема забруднення повітря та шляхи розв’язування її 2. Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній кімнаті під час занять |
|
Узагальнення вивченого. |
Виконати тести за посиланням |
|
Контрольна робота |
Виконати тренувальні вправи і завдання в робочому зошиті |
|
Тренувальні вправи
- Перетворіть схеми на рівняння реакцій та відмітьте реакції розкладу
А) Са + Р —˃ Са3Р2
Б) Fe + Cl2 —˃ FeCl3
- B) Na + H2O —˃ NaOH+ Н2↑
Г) SO2 + O2—˃ SO3
Д) NaNO3—˃NaNO2+O2↑
- E) HgO→Hg+O2↑
- Розклали 170 г гідрогену пероксиду (Н2О2). Утворилось 90г води (Н2О). Яка маса (у г ) кисню (О2) при цьому виділилась?
- 3. Яка маса гідрогену пероксиду (Н2О2) розклалась, коли відомо, що утворилось 7,2 г води (Н2О) та 6,4 г кисню.
- Наведіть три приклади рівнянь реакцій кисню з металом.
- 5. Наведіть три приклади рівнянь реакцій кисню з неметалом.
- Складіть формули оксидів за їх назвами
калій оксид
манган(VІІ)оксид
кальцій оксид
фосфор(ІІІ) оксид
натрій оксид
хром (ІІІ) оксид
нітроген (ІІ) оксид
фосфор(V ) оксид
- Із наведених формул речовин виберіть ті, що відповідають оксидам та назвіть їх: CuS,Cu2O,MgCl2,MgSO4,MgO,Na3N,Na2O,Al2O3,Al2S3,KAlO2,
- Опишіть кількісний і якісний склад оксидів :
Формули оксидів |
Якісний склад |
Кількісний склад |
Нітроген(ІІІ) оксид |
|
|
Хром(VІ) оксид |
|
|
Фосфор (ІІІ) оксид |
|
|
Нітроген (V) оксид |
|
|
Контрольна робота. Тема «Кисень»
І варіант
І рівень
- Оберіть правильні твердження:
а) кисень – безбарвний газ;
б) на повітрі всі речовини горять краще, ніж у кисні;
в) кисень легший за повітря;
г) молекула кисню складається з двох атомів Оксигену.
- Укажіть формулу оксиду:
а) СО2 б) NaН
в) КОН г) НCl
- Укажіть реакції сполучення:
а) C + O2 = CO2 б) Fe + S = FeS
в) 2HgO = 2Hg + O2 г) 2NH3 = N2 + 3H2
- Укажіть валентність Оксигену в оксидах:
а) І б) ІІ в) VІ г) ІV
- Укажіть молекулярну масу кисню:
а) 8; б) 16; в) 32; г) 64.
Укажіть назву сполуки CaО:
а) калій оксид; б) кальцій оксид;
в) карбон(ІІ) оксид ; г) кальцій (ІІ) оксид.
ІІ рівень
- Складіть формули оксидів за їх назвами:
а) калій оксид; б) фосфор(ІІІ) оксид;
в) манган(VІІ) оксид; г) купрум(І) оксид.
8. Установіть послідовність збільшення валентності Хлору в оксидах:
а) Cl2O; б) Cl2O7; в) Cl2O5; г) Сl2O3.
ІІІ рівень
- Допишіть рівняння реакцій:
а) Li + O2 → б) Si(IV) + O2 →
в) Ba + O2 → г) C2H6 + O2 →
- Складіть рівняння реакції, що ілюструє добування кисню з калій перманганату.
ІV рівень
- Під час хімічної реакції 5,6 г кальцій оксиду сполучилось з 1,8 г води. Утворився кальцій гідроксид Са(ОН)2. Обчисліть масу кальцій гідроксиду, що утворився. Укажіть речовини, що є реагентами і продуктами.
- Перетворіть схеми на хімічні рівняння:
а) Аl + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2 б) LiOH + SO2 → Li2SO3 + H2O
в) Ca3P2 + H2O → Ca(OH)2 + PH3 г) Na2O2 + CO2 → Na2CO3 + O2
Контрольна робота, 7 клас, тема «Кисень»
ІІ варіант
І рівень
- Оберіть правильні твердження:
а) кисень підтримує дихання;
б) кисень має запах;
в) кисень добре розчиняється у воді;
г) тліюча скіпка спалахує в кисні.
- Укажіть формулу оксиду:
а) H2СО3 б) NaN
в) NaОН г) Fe2O3
Укажіть реакції розкладу:
а) C + O2 = CO2 б) Н2 + S = Н2S
в) 2Н2O2 = 2H2О+ O2 г) 2NH3 = N2 + 3H2
Укажіть порядковий номер Оксигену в періодичній системі:
а) 8; б) 16; в) 32; г) 6.
Укажіть молекулярну масу озону:
а) 8; б) 16; в) 32; г) 48.
Укажіть назву сполуки К2О:
а) калій оксид; б) кальцій оксид;
в) карбон(ІІ) оксид ; г) калій (І) оксид.
ІІ рівень
- Складіть формули оксидів за їх назвами:
а) натрій оксид; б) нітроген(V) оксид;
в) хлор(VІІ) оксид; г) ферум(ІІ) оксид.
8. Установіть послідовність збільшення валентності Хлору в оксидах:
а) МnO3; б) Mn2O7; в) MnO; г) MnO2.
ІІІ рівень
- Допишіть рівняння реакцій:
а) Ca + O2 → б) S(IV) + O2 →
в) Аl + O2 → г) H2S + O2 →
- Складіть рівняння реакції, що ілюструє добування кисню з калій хлорату.
ІV рівень
- Під час горіння літію масою 2,8 г утворився літій оксид масою 6 г. Яка маса кисню витратилася на горіння? Укажіть речовини, що є реагентами і продуктами.
- Перетворіть схеми на хімічні рівняння:
а) АlBr3 + Cl2 → AlCl3 + Br2 б) Ca(OH)2 + HNO3 → Ca(NO3)2 + H2O
в) C+ H2SO4 → CO2 + SO2 + H2O г) K2CO3 + H3PO4 → K3PO4 + CO2 + H2O
8 клас
Теми |
Завдання на опрацювання |
Корисні посилання |
Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура. |
§ 28 , табл.8 вивчити! |
|
Оксиди, їх склад, назви. |
§ 29 , ст. 156 № 2, 3, ст. 157 № 5,7 |
|
Фізичні властивості оксидів. Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами. |
§ 30 , табл.9 вивчити, ст. 162 № 2, 4, 10,11, 12 |
https://www.youtube.com/watch?v=yPlrRvjxzrE&t=921s https://www.youtube.com/watch?v=SCNpbR-vvF8 |
Основи, їх склад і назви. |
§ 32 , ст. 171 № 3, ст. 172 № 6,7 |
|
Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Реакція нейтралізації. Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. Заходи безпеки під час роботи з лугами. |
§ 33 , табл. 10. вивчити, ст. 179 № 2, ст. 180 № 5, 7, 8 |
https://www.youtube.com/watch?v=ZQF5dlc39J0&t=269s https://www.youtube.com/watch?v=ZQF5dlc39J0 https://www.youtube.com/watch?v=yeyAv1Olsas https://www.youtube.com/watch?v=LdtnBzmudgc https://www.youtube.com/watch?v=8h-EvXb9a0w https://www.youtube.com/watch?v=VVuHg6hP5t8&list=TLPQMTYwMzIwMjD0PSHbfvtukg&index=16 |
Кислоти, їх склад, назви. Лабораторний дослід 4. Дія водних розчинів кислот на індикатори. |
§ 34 , ст. 184 № 1, 3, 4,5 |
https://www.youtube.com/watch?v=sOFVmk6FgmA |
Фізичні властивості кислот. Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Ряд активності металів. |
§ 35, табл. 11. вивчити, ст. 191, № 2, 3, 5, 7,8 § 36, ст. 201, № 10, 11 |
https://www.youtube.com/watch?v=DZih_54Jthc https://www.youtube.com/watch?v=HpZhalmnq2I https://www.youtube.com/watch?v=KetxMzY_P1I |
Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. |
§ 36, ст. 202, №12 |
|
Хімічні властивості амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку): взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні). |
§ 39, ст. 216, №2, 3, 4, 6 |
|
Узагальнення вивченого |
Виконати тести за посиланням |
https://ukrerudyt.com/test.php?test=86 |
Контрольна робота |
Виконати завдання в робочому зошиті |
|
Контрольна робота.
Тема « Основні класи неорганічних сполук. Оксиди. Кислоти, основи»
І рівень
- Укажіть формулу ортофосфатної кислоти:
а) HPO3; б) H3PO4; в) PH3; г) HF.
- Укажіть сполуку, яка не належить до оксидів:
а) CO2; б) МgO; в) HCl; г) SO2.
- Укажіть формулу кислотного оксиду:
а) CO2; б) МgO; в) Al2O3; г) СаO.
- Укажіть класифікаційну приналежність сполуки НNO3:
а) одноосновна кислота; б) трьохосновна кислота;
в) двохосновна кислота; г) безоксигенова кислота.
- Укажіть тип реакції Mg + 2HCl → MgCl2 + H2↑:
а) заміщення; б) сполучення; в) обміну; г) розкладу.
- Укажіть формулу сполуки, назва якої купрум (ІІ) оксид:
а) Cu2O; б) CuO; в) CO2 ; г) Cu(OH)2 .
ІІ рівень
- Укажіть речовини, з якими може взаємодіяти СаО:
а) H2SO4; б) CuO; в) SO2 ; г) NaCl .
- Виберіть продукти реакції Ba(OH)2 + CO2 → :
а) H2O; б) BaO; в) BaCO3 ; г) H2CO3.
- Розмістіть метали за порядком зменшення їхньої активності в реакціях з кислотами:
а) Fe; б) Na; в) Ag ; г) Mg.
ІІІ рівень
- Складіть формули сполук:
а) хром (ІІІ) оксид; б) сульфітна кислота;
в) кальцій карбонат; г) натрій хлорид.
- Допишіть рівняння реакцій:
а) CuO + HCl → ; б) CO2 + CaO → ;
в) Zn + H2SO4 → ; г) SO2 + KOH → ;
д) HCl + Al(OH)3 →; ж) ZnO + NaOH →.
ІV рівень
- Складіть рівняння можливих реакцій між хлоридною кислотою та речовинами: мідь, алюміній оксид, натрій гідроксид, натрій нітрат.
9 клас
Теми |
Завдання до виконання |
Корисні посилання |
Метанол, етанол, гліцерин, їхні молекулярні, електронні та структурні формули. Фізичні властивості, функціональна гідроксильна група |
§ 30, № 365, 368 |
|
Хімічні властивості спиртів: повне окиснення, взаємодія з натрієм.
|
§ 30, № 369, 370, 371 § 32, № 386 |
https://www.youtube.com/watch?v=WGPU_1QMX-8 https://www.youtube.com/watch?v=cet4CdCpukY https://www.youtube.com/watch?v=wBamvvwp-ss https://www.youtube.com/watch?v=ydocomBmOfc
|
Застосування метанолу, етанолу і гліцерину. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини |
§ 31 |
|
Оцтова кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. Функціональна карбоксильна група. |
§ 33, №401 |
|
Хімічні властивості оцтової кислоти: електролітична дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами. |
§ 33, №399, 405 |
|
Застосування оцтової кислоти. Поняття про вищі (насичені й ненасичені) карбонові кислоти. |
§ 34, № 420 |
|
Жири. Склад жирів, їх утворення. |
§ 35, №434, 435 |
|
Гідроліз та гідрування жирів. Жири в природі. Біологічна роль жирів. |
§ 35 |
|
Контрольна робота 4 «Спирти, оцтова кислота» |
Виконати завдання в робочих зошитах |
|
Контрольна робота. Тема «Спирти. Карбонові кислоти»
І варіант
1.Вкажіть формулу одноатомного спирту: а) СН3 – СН2 – СН2 – СООН; б) СН3 – ОН;
в) СН3 – СН –СН –СН3
СН3 СН3
2.Назвіть формулу стеаринової кислоти: а) С15Н31СООН; б) С17Н35СООН; в) С17Н33СООН;
г) С17Н31СООН.
3.Назвіть галузі застосування етанолу: а) медицина; б) агропромисловий комплекс; в) електротехніка.
4.Яка з наведених формул є загальною формулою насичених одноосновних карбонових кислот: а) R – ОН; б) -- С – Н; в) R – С – ОН; г) – С – R.
О О О
5.Встановіть відповідність:
1.С2Н5ОН; 2.СН3 – СН2 – СН2 – СООН; 3.С17Н35СООNa; 4.СН3 – СООС2Н5.
А.Кислота. Б.Мило. В.Естер. Г. Спирт.
6.Укажіть властивості оцтової кислоти, що спричиняють її застосування у харчовій промисловості: а) добре розчиняється у воді; б) розчин кислий на смак; в) змінює забарвлення індикаторів.
7.Напишіть чотири формули ізомерів складу С6Н13ОН, назвіть їх за систематичною номенклатурою.
8.Напишіть реакції взаємодії між речовинами: а) оцтовою кислотою і кальцієм; б) оцтовою кислотою і калій карбонатом.
9.Здійсніть перетворення: С2Н6 → С2Н4 → С2Н5ОН → С2Н5ОNa → С2Н5Сl
10.Який об’єм водню (н.у.) можна добути внаслідок взаємодії 4,6г натрію з 62,5мл етанолу
( масова частка 95,5%, густина 0,8г/мл)?
Контрольна робота. Тема «Спирти. Карбонові кислоти»
ІІ варіант
1.Вкажіть формулу багатоатомного спирту: а)С3Н7СООН; б) СН3 – С – Н; в) СН2 – СН – СН2.
О ОН ОН ОН
2.Олеїновій кислоті відповідає формула: а) С17Н35СООН; б) С17Н33СООН; в) С15Н31СООН;
г) С17Н31СООН.
3.Гліцерин застосовують для добування: а) динаміту; б) ліків; в) антифризів.
4.Серед наведених груп атомів вкажіть карбоксильну групу: а) – ОН; б) -- СОН; в) – СООН ;
5.Встановіть відповідність: 1. С17Н35СООNa; 2. С3Н7ОН; 3. С3Н7 – СООСН3; 4.СН3 – СООН.
А.Спирт. Б.Кислота. В.Мило. Г.Естер.
6.Укажіть властивості етанолу, що спричиняють його застосування у фармацевтичній промисловості: а) чудовий розчинник і антисептик; б) має слабку наркотичну дію; в) добре розчиняється у воді.
7.Напишіть чотири формули ізомерів складу С7Н15ОН, назвіть їх за систематичною номенклатурою.
8.Напишіть реакції взаємодії між речовинами: а) оцтовою кислотою і кальцій оксидом; б) оцтовою кислотою і калій гідроксидом.
9.Здійсніть перетворення: С2Н4 → С2Н5Сl → С2Н5ОН → С2Н4 → С2Н4Сl2.
10.Обчисліть, який об’єм водню (н.у.) виділився під час взаємодії 9,6г натрію з 100мл 96%-го етанолу (густина 0,8г/мл)?
10 клас
Теми для опрацювання |
Матеріал в підручнику |
Корисні посилання |
Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів. |
§ 19, ст. 95 №1, 2,3,5, |
https://www.youtube.com/watch?v=q-Yb6mTl7sY |
Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості.
|
§ 19, ст. 95, № 4 ст. 96 №9 |
https://www.youtube.com/watch?v=3psgmu-ocyE |
Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі. |
§ 20, ст. 103, № 3,8 |
|
Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. Способи одержання глюкози. |
§ 20 |
https://www.youtube.com/watch?v=pWEBdSijIWw https://www.youtube.com/watch?v=w-Axu0Cfeho https://www.youtube.com/watch?v=w-Axu0Cfeho
|
Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз. Способи одержання сахарози, крохмалю і целюлози. |
§ 20, 21 ст. 107, № |
https://www.youtube.com/watch?v=lbTe3rdtV60&t=7s https://www.youtube.com/watch?v=u4eBK-FwG50&t=7s https://www.youtube.com/watch?v=iP3xF5eBjcw&t=25s https://www.youtube.com/watch?v=91bh-sgtGww
|
Генетичні зв’язки між оксигеновмісними органічними сполуками. Виконання тренувальних вправ та розв’язання розрахункових задач. |
|
|
Значення та застосування оксигеновмісних органічних речовин і їхній вплив на довкілля. Захист навчальних проектів. |
|
Теми проектів Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості. Етери та естери в косметиці. Біодизельне пальне. |
Контрольна робота з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки» |
Виконати роботу в зошиті |
|
Контрольна робота з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки»
Варіант І
- Вкажіть загальну формулу насичених одноатомних спиртів:
А СnH2n; Б СnH2n+1СОН; В СnH2n+1ОН; Г СnH2n+1СООН.
- Укажіть, яка з хімічних реакцій є реакцією естерифікації:
А взаємодія між спиртом і карбоновою кислотою;
Б взаємодія між двома спиртами;
В окиснення спиртів;
Г відновлення карбонових кислот.
- Вкажіть фізичні властивості гліцеролу:
А рідина з специфічним запахом;
Б сиропоподібна безбарвна рідина;
В газоподібна речовина з неприємним запахом;
Г тверда жироподібна речовина.
- У природі існують жири:
- лише рослинного походження;
- лише тваринного походження;
- рослинного і тваринного походження;
- в природі жири відсутні.
- Укажіть, із залишків якого мономера складаються макромолекули целюлози:
- α-глюкози;
- β-глюкози;
- фруктози;
- α-рибози.
- Відносна молекулярна маса глюкози:
А 90; Б 180; В 130; Г 150.
- Якісною реакцією на гліцерол є взаємодія з ...
- Реакція розкладу вуглеводів під дією води називається ...
- Установіть відповідність між формулами та класами сполук:
Формула Клас органічних сполук
- 1. C2H5–OH А Спирт
- 2. CH3−COOC2H5 Б Карбонова кислота
- 3. CH3−CH2−CH2–COOH В Вуглеводень
- 4. (C6H10O5)n Г Естер
- Д Вуглевод
- Установіть відповідність між видом жиру і карбоновою кислотою:
Вид жиру Карбонова кислота, що
входить до складу жиру
- 1. Рідкий А Пальмітинова
- 2. Твердий Б Етанова
- В Олеїнова
- Напишіть у молекулярній та йонній формах реакції взаємодії між речовинами:
а) етановою кислотою й магнієм; б) етановою кислотою й калій гідроксидом. - Напишіть рівняння:
а) гідролізу сахарози; б) взаємодії фенолу з бромною водою.
- Яку масу натрій феноляту можна одержати під час взаємодії фенолу з розчином натрій гідроксиду масою 6,21г і масовою часткою лугу 35% ?
- Масові частки елементів в молекулі спирту становлять: Карбон – 37,5%, Гідроген – 12,5%, Оксиген – 50%, відносна густина за воднем – 16. Виведіть молекулярну формулу сполуки.
Контрольна робота з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки»
Варіант ІІ
- Вкажіть загальну формулу альдегідів:
А СnН2n+1СООН Б СnН2n+1ОН В СnН2n+1СОН Г СnН2n-2.
- Відносна молекулярна маса метанової кислоти:
А 90; Б 60; В 46; Г 92.
- Укажіть, чим пояснюється відсутність газоподібних речовин у гомологічному ряду насичених одноатомних спиртів:
- наявністю міжмолекулярного водневого зв’язку;
- наявністю ковалентного зв’язку;
- високою відносною молекулярною масою;
- високою розчинністю у воді.
- Жирами називаються:
- естери вищих карбонових кислот і етанолу;
- естери вищих карбонових кислот і гліцеролу;
- естери низькомолекулярних карбонових кислот і гліцеролу;
- естери низькомолекулярних карбонових кислот і етанолу.
- Назва функціональної групи карбонових кислот:
А карбонільна; Б альдегідна; В гідроксильна; Г карбоксильна.
- Укажіть властивості етанолу, що спричиняють його застосування у фармацевтичній промисловості:
- добре розчиняється у воді;
- має слабку наркотичну дію;
- чудовий розчинник і антисептик;
- має низьку температуру кипіння.
- Якісною реакцією на крохмаль є взаємодія з...
- Природні полімери целюлози й крохмалю належать до класу...
- Установіть відповідність між формулами та класами сполук:
Формула Клас органічних сполук
- 1. CH3−O−CH3 А Спирт
- 2. C3H7–OH Б Карбонова кислота
- 3. H–COOH В Вуглеводень
- 4. C12H22O11 Г Естер
- Д Вуглевод
- Установіть відповідність між агрегатним станом і назвою жиру:
Агрегатний стан Назва жиру
(за звичайних умов)
- 1. Рідкий А Триацетин
- 2. Твердий Б Триолеїн
- В Тристеарин
- Напишіть у молекулярній та йонній формах реакції взаємодії між речовинами:
а) етановою кислотою й кальцій оксидом; б) етановою кислотою й калій карбонатом.
- Напишіть рівняння:
а) гідролізу целюлози; б) взаємодії фенолу з натрій гідроксидом.
- Яку масу глюкози можна добути з картоплі масою 810 г з масовою часткою крохмалю в ній 20%?
- Масові частки елементів в молекулі кислоти становлять: Карбон – 26,1%, Гідроген – 4,35%, Оксиген – 69,55%, відносна густина за воднем – 23. Виведіть молекулярну формулу сполуки.